We gaan in 2018 het 9e seizoen van de Automaterialen Ronald Morien Stockcar F2 Supercup in! In 2010 zijn we gestart met ongeveer 40 rijders, vorig jaar deden er nagenoeg 90 rijders mee aan de F2 Supercup. In 2015 is de F2 Junior Supercup gestart, hier rijden ongeveer 30 jonge coureurs mee.
Automaterialen Ronald Morien blijft de hoofdsponsor van de F2 Supercup!
In 2018 zijn er weer 6 qualifiers, er is 1 demo wedstrijd en de eindFinale. In totaal organiseren we 8 evenementen: 2 qualifiers op Emmen Speedway bij de ASE, 2 qualifiers op Speedway Blauwhuis bij de FAC, 2 qualifiers bij het v/d Schaaf Circuit te Kollum bij de NAC. De Finale rouleert en vindt dit jaar plaats op Emmen. We zijn door Raceway Soeterbeek te Baarlo uitgenodigd om een demo wedstrijd te rijden.
In het informatiepakket 2018 op de website kun je alle formaliteit en regels lezen over de F2 Supercup. zie Informatie
Wat er verandert in 2018:
Ruud Kwakernaak is helaas gestopt met zijn werkzaamheden voor de F2 Supercup wegens gezondheidsredenen. Ruud schreef raceverslagen op Facebook en was heel precies in het naleven van de regels op de wedstrijddag. Ruud enorm bedankt voor je inzet. We kunnen het niet alleen en krijgen daarom ondersteuning in de adviserende rol en als toezichthouder op de regels van de wedstrijddag van Ge van der Linden. Ge is keurmeester en zal zich op de wedstrijddagen vooral bezig houden met de F2 Supercupraces. Daarnaast blijft hij bij andere wedstrijden keurmeester. Maarten de Boer is ondersteunend in de adviserende rol van het bestuur.
Er is door enkele rijders gevraagd of er een scrapwedstrijd kan worden ingevoerd, dit omdat er soms een dubbele wedstrijd is voor de asfaltrijders. Het bestuur heeft het besluit genomen dat er geen scrapwedstrijd komt. Dit is omdat het bestuur vindt dat er al een tegemoetkoming is. Er zijn maar 6 qualifiers en je bent als coureur verplicht om in maar 3 qualifiers te starten om in de Finale te mogen starten. Wanneer je genoeg punten hebt behaald kun je dus om wat voor reden ook een qualifier missen en kun je alsnog in de Finale starten.
Als F2 Supercup zijn wij te gast bij de clubs en de qualifier datums worden in overleg vastgesteld. Die keus is dus niet alleen aan de F2 Supercup, ook moeten we elk jaar rekening houden met verschillende belangen. Dit jaar was het voor ons lastig plannen met een weekend begin juni op Emmen en in datzelfde weekend een wedstrijd op Blauwhuis. Wij gaan niet kiezen en kunnen dus geen qualifier in dit weekend plannen. De Kings Battle is een op zichzelf staand evenement, waarbij de F2 Supercup niet past mede omdat dat weekend met het Engelse systeem wordt gereden. De laatste datums van Blauwhuis en Emmen vallen na de Finale. Op Kollum zijn er maar 3 wedstrijddagen per jaar. Ook proberen wij nog rekening te houden met enkele asfaltrijders die ook op Venray rijden. Tevens kan dit jaar op 21 mei op Kollum, wegens privéredenen, geen bestuur van de F2 Supercup aanwezig zijn en er kan dan dus geen qualifier worden georganiseerd. Het is altijd de regel dat wanneer een wedstrijd/qualifier door de organisatie wordt afgelast, deze dan wordt verplaatst naar de eerstvolgende wedstrijddag die de organiserende club kiest. Wanneer 2 april niet doorgaat, wordt de qualifier niet verplaatst naar 21 mei, dan vervalt deze qualifier, behalve wanneer de NAC een andere datum gaat kiezen. Toch is het ons gelukt om ook dit jaar de wedstrijddata op de raceagenda te kunnen zetten!
De F2 Supercup rijdt in het noorden van Nederland. We hebben in het verleden ook wel een qualifier op Montfoort gehad. Dit jaar zijn wij uitgenodigd door Raceway Soeterbeek Baarlo van de BACO. Ze waren al zo enthousiast dat ze meteen wel een volwaardige qualifier wilden afnemen, maar we willen het eerst met elkaar proberen en evalueren. Als het bevalt dan komt er volgend jaar een qualifier op de kalender bij in het zuiden van Nederland. De baan is bekeken en is goedgekeurd, hij wordt nog wel aangepast naar de 380meter racelijn. Er wordt op Baarlo een qualifier demo voor de F2 Supercup van de F1, F2 Supercup + F2 Junioren georganiseerd. Dit vindt plaats op zaterdag 21 april, er zijn voor iedere demo klasse 3 heats en een finale. Zoals gebruikelijk tellen voor de F2 Supercup alleen de heats. Er wordt gereden conform het F2 Supercup reglement, de keurmeesters zijn aanwezig met de wegerij. Voor deze dag is geen racelicentie nodig. Zoals gebruikelijk zijn er de standaards voor de nummers 1, 2 en 3 van de dag en Baarlo vult de enveloppen. Waardig als een andere qualifier, het enige verschil is dat de punten niet meetellen in het klassement van de F2 Supercup omdat het een demo is. Daarnaast is de organisatie druk bezig met extra prijzen die, naast de dagprijzen van de BACO, beschikbaar gesteld worden door plaatselijke sponsoren. De entree is 8 euro p.p en 13 euro voor het hele weekend. Inschrijfgeld is 5 euro per coureur. Er kan worden overnacht, de kosten zijn 10 euro per caravan. Natuurlijk zal de nachtcross ook op deze dag plaats vinden. Na afloop zal er nog een groot feest zijn in de verwarmde feesttent.
We hebben dit jaar 2 grote bokalen van Roland Louwsma gekregen, deze heeft Roland ooit vroeger zelf gewonnen in de F2. Leuk dat ze als wisselbokaal weer terugkomen binnen de F2 stockcarsport. Er is 1 bokaal voor de winnaar van de F2 Supercup en 1 voor de winnaar van de F2 Supercup Junioren. Deze bokalen zullen naast de vertrouwde wisselbeker rouleren als wisselbokaal.
Via de bvsrF2 is afgelopen winter het idee naar voren gekomen om de F2 Supercup uit te breiden met twee Semi Finals voorafgaand aan de finale. Deze twee Semi Finals worden dan op een ander circuit georganiseerd als waar de finale wordt gehouden. Het lijkt de F2 Supercup een prachtig idee omdat hierdoor de spanning gedurende een seizoen extra toeneemt wat leuk is voor coureurs, sponsoren, publiek en organisators. Deze zomer zullen we de ideeën verder uitwerken en komende winter presenteren.
We zien een groeiend enthousiasme bij de jonge talenten: de coureurs in de F2 Stockcar Junioren klasse. Verheugd met de prijzen die ze winnen, de standaards voor de nummers 1, 2 en 3 wordt altijd heel erg gewaardeerd. Maar om hiermee door te kunnen gaan zijn er wel sponsoren nodig voor de jeugd. Een aantal sponsoren zijn gestopt omdat hun zoon doorgestroomd is naar de senioren. Wij willen graag blijven aanbieden wat we altijd doen, maar daar hebben we wel sponsoren voor nodig. We doen hierbij een dringende oproep aan de junioren om mee te helpen om een paar sponsoren te vinden die een kleine bijdrage willen leveren zodat de F2 Stockcar Juniorenklasse kan blijven bestaan!!
Wij hebben als bestuur weer heel veel zin in het komend seizoen en wensen alle coureurs, monteurs, fans en publiek heel veel succes en plezier!