Voorbeschouwing Finale Ronald Morien Stockcar Formule 2 Supercup

Gepubliceerd op 13 september 2016 om 21:00

Zaterdag 17 september is het weer zover, de 7e finale om de Supercup wordt dan verreden!

De voorgaande edities werden allemaal verreden in Blauwhuis, dit jaar wordt de finale voor het eerst verreden in Emmen, het beloofd een mooie wedstrijd te gaan worden met de nummers 1,2 en 3 ( Wim Peeters, Dave Polley en Michael Schutter) aan de start van de onlangs verreden World Final in Mildenhall.

Op de eerste startrij staan Patrick Tersteeg H47 en Barry Bauer H116, Patrick kende een ijzersterke kwalificatiereeks, op de banen van Blauwhuis, Kollum en Emmen was hij na 6 wedstrijden de rijder met de meeste punten, afgelopen zaterdag in Mildenhall reed Patrick een ijzersterke wedstrijd in Mildenhall, helaas een kapotte stuurstang zorgde ervoor dat een bijna zekere podiumplaats verspeeld werd. Patrick mag omdat hij de kwalificatiereeks gewonnen heeft aan de binnenkant starten. Barry Bauer won vorig jaar de supercup met overmacht in Blauwhuis, dit jaar zit het allemaal niet zo mee in de grote wedstrijden, tijdens de World Final in Mildenhall ging het in de tijdtraining erg goed maar de wedstrijd was voor Barry al voorbij voordat deze al begonnen was, Barry is erop gebrand om zijn titel te prolongeren en zal dit doen vanaf de buitenkant.

Op de tweede startrij staan Toon Schut H30 en Wim Peeters H124, Toon Superschut zoals zijn bijnaam luidt is een begrip in de Nederlandse Stockcarwereld, welke titel heeft Toon nog niet gewonnen in Nederland, de Supercup heeft hij maar liefst 3 keer gewonnen, in 2010, 2013 en 2014 was hij de sterkste, voor Toon verliep de World Final in Mildenhall ook niet zoals gewenst was, hij moest vroegtijdig de wedstrijd staken, Toon start aan de binnenkant en wil de Supercup weer mee naar Dordrecht meenemen, Wim Peeters zijn jaar kan ongeacht de uitslag van aanstaande zaterdag niet meer kapot, afgelopen zaterdag pakte hij op magistrale wijze de wereldtitel 11 jaar nadat zijn vader Willie dat ook had gedaan in Northampton, eerder dit jaar wist Wim in Emmen de titel van World Master of Shale ook al op zijn naam te schrijven, Wim zal ongetwijfeld zijn zilveren spoiler omgeruild hebben voor de gouden aanstaande zaterdag en zal starten aan de buitenkant.

De derde startrij is gereserveerd voor de Engelse rijders, Dave Polley UK38, Paul Webb UK856 en Bart Smeets UK969 zullen zeker aan de start verschijnen, Dave Polley werd tijdens de World Final in Mildenhall 2e achter Wim Peeters, Dave Polley behoord al vele jaren bij de Engelse top en heeft diverse titels op zijn naam staan, Polley behoort in ieder geval overal tot de favorieten als hij aan de start verschijnt. Paul Webb en Bart Smeets zijn voor mij een onbeschreven blad.

Op de vierde startrij staan Michael Schutter H129 en Guus Hermkens H512, Michael en Guus waren tot de laatste manche met elkaar in de strijd voor de 5e plaats in het eindklassement omdat zij wisten dat de 5e plaats ook deelname aan de World Final de betekende, lange tijd leek het erop dat Guus felbegeerde 5e plaats zou pakken maar de laatste manche eindigde dramatisch voor Guus, de 5e plaats die deelname voor Michael aan de World Final betekende, leverde voor Michael de 3e plaats op in de World Final, Michael eindigde de race wel als 4e maar diskwalificatie van de nummer 2 betekende voor Michael de 3e plaats, Guus Hermkens kent een goede opbouw van zijn carrière, begonnen in de autocross is hij nu al een aantal jaren actief in de Formule 2, leergierig en fanatiek zo kan je Guus het best omschrijven. Guus start aan de buitenkant en behoort tot een serieuze outsider.  

Op de 5e startrij staan Sander Goos H36 en Nick de Boorder H501, Sander en Nick rijden hun eerste jaar bij de senioren, Sander wist dit jaar al diverse manches op zijn naam te schrijven, door zijn goede prestaties aan het begin van het jaar kon Sander zijn witte spoiler rood maken, de laatste wedstrijden heeft Sander een aantal keren te maken gehad met de pechduivel, Sander start vanaf de binnenkant en is iemand die zeker voor een verrassing kan zorgen. Nick kende misschien niet een voortvarend begin van het seizoen maar de laatste wedstrijden zit hij er steeds bij. De geleidelijke vooruitgang was duidelijk zichtbaar in de 2 laatste kwalificatiewedstrijden waarin Nick volop zijn punten binnenhaalde. Beide rijders zijn afkomstig van de F2 junioren en laten zien waarom de F2 junioren klasse zo belangrijk is.

Ook startrij 6 is gereserveerd voor de Engelse rijders, zie startrij 3.

Op de 7e startrij staan Johan Goos H236 en Jordi de Boer H61, Johan Goos maakte verrassend de overstap van de kevers naar de F2, de reden daarvoor is dat hij samen met zijn neef Sander kon racen, Johan heeft genoeg ervaring in de autocross maar aan de F2 moest hij even wennen, Johan geniet van het rijden in de F2 en zal zeker in de finale zijn huid zo duur mogelijk verkopen. Jordi is ook afkomstig vanaf de junioren, zeker de laatste wedstrijden weet Jordi volop in de punten rijden, voor Jordi is het een zaak om de eerste rondes goed door te komen, als dat lukt ligt er een mooie plek in het verschiet. Oorspronkelijk zou Sjeng Smidt senior H99 starten maar door een schorsing zal Sjeng niet aan de start verschijnen.

Op de 8e startrij staan Sjoerd Kranenburg H126 en Jelle Tesselaar H10, Sjoerd kende een dramatische laatste kwalificatiewedstrijd in Kollum, 2 manches wist hij niet te finishen en 1 manche kon hij niet starten omdat hij nog aan het werk was aan zijn stockcar, toch kan Sjoerd voor een verrassing zorgen als alles meezit en de stockcar doet wat hij moet doen. Jelle is een telg uit een echte stockcarfamilie, aan het begin van het seizoen ging Jelle als de brandweer in zijn 1e seizoen bij de senioren, overwinningen in manches, een finalewinst en zelfs manchewinst in Engeland. Waarschijnlijk is het eerste jaar van Jelle bij de senioren in de F2 zijn laatste jaar want een overstap naar de F1 zit er aan te komen. Jelle moet aan de buitenkant starten maar ook hij kan voor een surprise zorgen.

 

Op de 9e startrij staan Fransie Burhenne H191 en Sjouke Abma H111, Fransie heeft eindelijk de stockcar goed, het harde werken werd beloond in een wedstrijd in Blijham, Fransie wist alles te winnen daar, ook in Kollum zat de snelheid er nog steeds goed in. Fransie moet van ver komen maar met een beetje geluk kan hij zich voorin melden. Sjouke is al jaren van de partij, als het aan Sjouke had gelegen dan was de finale gewoon op zijn thuisbaan in Blauwhuis verreden, toch moet als alles meezit een top tien plaats mogelijk zijn voor Sjouke.

Op de 10e startrij staan Mike Sijbers H389 en Johannes van der Wal H28, Mike wist met zijn nieuwe stockcar voorin mee te strijden, omdat Mike de kwalificatiewedstrijden in Kollum voorbij gaan daarom staat hij op de 10e startrij. Johannes kende ook een pechvolle laatste wedstrijd in Kollum, gelukkig had hij genoeg punten gescoord in de voorgaande wedstrijd. Beide rijders moeten hopen dat zij zich tussen de andere rijders naar voren kunnen rijden.

Op de 11e startrij staan Frits van Dis H392 en Peter Schut H231, beide rijders staan in deze finale verder naar achter dan wij voorheen van hun gewend waren. Zowel Frits als Peter hebben in 2015 weinig of niet gereden, dit jaar loopt niet zoals ze allebei willen maar zeker met hun ervaring moeten beide rijders in staat zijn om zich naar voren te rijden. Marcel Sipma H101 heeft zich afgemeld voor de finale, Marcel had zich op de 11e rij geklasseerd.

Op de 12e startrij staan Jeffrey de Wit H18 en Jan Hoogervorst H21, Jeffrey gaat per wedstrijd met stappen vooruit, de laatste 3 kwalificatiewedstrijden wist hij genoeg punten te pakken om zich rechtstreeks voor de finale te plaatsen, voor Jan is het meedoen en lekker zijn wedstrijden te rijden belangrijker dan om de ereplaatsen te strijden, Jan was dan ook zeer tevreden dat hij zich rechtstreeks plaatste voor de finale.

Op de 13e startrij staan Bart Verhoef H12 en Raymond Surink H247, Bart kon maar 3 keer starten in de kwalificatiewedstrijden, de reden daarvoor is logisch, Bart heeft een eigen bedrijf en kan niet altijd naar de wedstrijden toe, hoogtepunt voor Bart was dat hij in Blauwhuis zijn 1e mancheoverwinning in de F2 wist te pakken, Raymond miste de eerste en laatste wedstrijd van het jaar maar wist genoeg punten te scoren om zich rechtstreeks te plaatsen.

Op de 14e startrij staan Ron van Wamelen H305 en Bruce Potveer H262, de laatste 2 rijders die zich rechtstreeks geplaatst hebben voor de finale, Ron moest vanwege zijn opleiding 2 wedstrijden missen maar had nog net genoeg punten om zich te plaatsen, Bruce is bezig aan zijn laatste wedstrijden in de F2, in Blauwhuis ging hij heel hard en wist hij een manche op zijn naam te schrijven, voor Bruce ligt de toekomst in de F1. Beide rijders moeten wat betreft hun kwaliteiten zeker naar voren kunnen rijden.

De 15e en 16e startrij zijn voor de rijders die zich moeten plaatsen via de Semi Finale, momenteel staan er al 14 rijders op de startlijst die zich moeten plaatsen voor de finale, opvallende namen zijn onder andere Sjeng Smidt junior en zijn broer en oud winnaar van de Supercup Christiaan Smidt. Chris van der Elst die in Mildenhall afgelopen weekend de eerste manche wist te winnen zal ook starten. De Semi Finale zal ongetwijfeld ook veel spektakel opleveren.